VAD ÄR YOGA?

Yoga är en uråldrig tradition med rötter i Indien som utvecklades för mer än 5000 år sedan. Ordet yoga betyder union och handlar om att förena kropp, själ & sinne. Att skapa balans i våra kroppar och hjälpa oss att släppa på fysiska & emotionella spänningar. Yogan ger oss utrymme för att utforska och öka medvetenheten om vad som händer i kroppen och sinnet.

Ett vanligt missförstånd är att yoga endast är en fysisk aktivitet eller stretching men yogan har så mycket mer att erbjuda.

Yogan består av flera olika delar, andningsövningar, fysiska ställningar, meditation & avslappningsövningar men det finns även olika vägar inom yogan som bygger på filosofi, reflektion & handlingar m. fl..

VAD ÄR YOGA BRA FÖR?

Yoga passar alla! Oavsett ålder, förutsättningar och erfarenhet. Yogan är fantastisk på att hjälpa oss med just precis det vi behöver. Det kan handla om att få en starkare kropp, hitta oss själva, bättre självkänsla eller för att hitta lugn & balans i livet.

Det finns många olika yogastilar med olika fokus:

  • Minska stress
  • Stärka kroppen 
  • Mer medveten andning
  • Avslappning
  • Hitta inre lugn
  • Ökad blodcikulation
  • Öka förbränning
  • Förbättrad flexibilitet

OLIKA YOGASTILAR SOM JAG ERBJUDER

HATHA YOGA

Hatha yoga är en mjuk men fysisk form av yoga som bygger styrka, ökar rörligheten i kroppen, bidrar till god cirkulation, och hjälper till att skapa mentalt fokus. Detta görs genom olika kroppsövningar & andningstekniker.

Det är en lugn & skonsam form av yoga med ett långsamt tempo där man stannar flera andetag i varje position. Fokus ligger på andning och närvaro vilket hjälper till att öka kroppsmedvetenheten och skapa inre balans.

En skön stund på mattan där du får tillfälle att komma lite närmre dig själv och släppa taget om allt utanför.


YIN YOGA

En mjuk yogaform som förbättrar rörligheten i kroppen. Den utförs sittandes eller liggandes med props (bolster, kuddar, filtar, block) till hjälp för att ge kroppen stöd att kunna nå djupavslappning. Varje position hålls i flera minuter och fokus ligger på medveten närvaro (mindfulness) och andning.

I yin yoga jobbar man med att stimulera & öka cirkulationen i skelettet, bindväven, organen, lederna & ligamenten vilket hjälper kroppen att stärkas inifrån och ut.

Det parasympatiska nervsystemet aktiveras och efter ett yin pass blir man lugn, avslappnad och harmonisk.

YOGA NIDRA

Även kallat "yogisk sömn" är en guidad meditationsteknik & djupavslappning som utförs liggandes på rygg där kroppen är helt avslappnad. Ett tillstånd där kroppen är djupt avslappnad men sinnet är klart och fokuserat.

Ett fantastisk verktyg för att minska stressnivån i kroppen, motverka sömnproblem, ge mer energi och återhämtning både mentalt, fysiskt och känslomässigt.

Känn hur du mjukt landar in i övergångarna mellan sinnesstadierna vaken, dröm & djupsömn och sakta lugnar kroppen vilket bidrar till naturlig läkning.